• Home
  • Wie zijn wij
  • Kom binnen
  • Praktische info
  • Contact
  • Vacature
  • Privacy en koekies
  • Openingstijden
  • Prijzen 2022
  • Registratie en GGD
  • Vragen
  • Algemene Voorwaarden

Openingstijden

Wij zijn van maandag tot en met vrijdag geopend van 07:30 tot 18:00 uur.

Een ochtenddeel is van 07:30 tot 13:00 uur, een middagdeel is van 12:30 tot 18:00 uur.

Wij zijn in 2022 gesloten op de volgende dagen:

Nieuwjaarsdag (op 1 januari), Carnavalsmaandag (op 28 februari), Goede Vrijdag vanaf 16:00 (op 15 april), 2e Paasdag (op maandag 18 april), Koningsdag (op woensdag 27 april), Hemelvaartsdag en de dag na Hemelvaart (op 26 en 27 mei), 2e Pinksterdag (op 6 juni) en de periode rond Kerst en Nieuwjaar, van maandag 26 december tot en met vrijdag 30 december 2022.

 

Daarnaast zijn er nog twee studiedagen waarop wij gesloten zijn:  dinsdag 5 april en donderdag 6 oktober.

Prijzen 2022

Wat zit er allemaal in de prijs inbegrepen?
Je hoeft in ieder geval niet te zorgen voor luiers, vers fruit, flesvoeding, boterhammen, drinken, thee, koekjes, rijstwafels of andere tussendoortjes. Dit zit allemaal bij de prijs inbegrepen.
Wij rekenen standaard niet met uren maar met volle dagen of dagdelen en dat gerekend over een heel jaar. Dat betekent dat je iedere maand eenzelfde bedrag betaald, ongeacht hoe lang en of je kind wel of niet is geweest op de overeengekomen dagen.

Natuurlijk hebben we ook andere opvangmogelijkheden maar hier zit ook een ander prijskaartje aan, vaak is de berekening over een volledig jaar het voordeligst.

Maar wat kost het nou eigenlijk, kinderopvang bij Pantomime?

Bruto kost een uur kinderopvang bij ons € 8,67 maar dit is niet wat je uiteindelijk betaald.

We nemen als voorbeeld een gezin met een gezamelijk inkomen van 40.000 euro en 2 kinderen die twee dagen naar Pantomime komen.

Zij hebben volgens de belastingdienst recht op € 1.412,- kinderopvangtoeslag. Het uiteindelijke bedrag wat ze zelf moeten betalen is € 1.577,84 (factuur van ons) min € 1.412,-(kinderopvangtoeslag) is € 165,84. Het is dus niet zo duur als het lijkt.


Klik hier voor het maken van een proefberekening op de site van de belastingdienst.
Kijk hieronder in de tabel hoeveel kinderopvangtoeslag je kunt krijgen.
Zijn er vragen hierover, kom je er niet goed uit, heb je hulp nodig bij het berekenen? Neem dan gerust contact met ons op.

De facturering gaat per automatische incasso. De factuur wordt op of rond de vijfde dag in de maand van opvang geïncasseerd.

 Tabel kinderopvangtoeslag:

 

Toetsingsinkomen (gezamenlijk) vanaf Toetsingsinkomen (gezamenlijk) tot en met Percentage kinderopvangtoeslag 1e kind* Percentage kinderopvangtoeslag 2e en volgend kind
21.956 23.324 96,00% 96,00%
23.325 24.696 96,00% 96,00%
24.697 26.066 96,00% 96,00%
26.067 27.437 95,50% 95,60%
27.438 28.807 94,40% 95,40%
28.808 30.174 93,40% 95,20%
30.175 31.648 92,50% 95,00%
31.649 33.120 91,90% 94,90%
33.121 34.596 90,90% 94,70%
34.597 36.068 90,40% 94,50%
36.069 37.546 89,50% 94,50%
37.547 39.019 88,70% 94,50%
39.020 40.528 88,10% 94,50%
40.529 42.039 87,30% 94,50%
42.040 43.550 86,60% 94,50%
43.551 45.061 85,90% 94,50%
45.062 46.575 85,00% 94,50%
46.576 48.086 84,50% 94,50%
48.087 49.596 83,70% 94,50%
49.597 51.108 83,00% 94,50%
51.109 52.759 82,10% 94,50%
52.760 55.998 80,60% 94,50%
55.999 59.235 79,80% 94,10%
59.236 62.474 78,70% 93,50%
62.475 65.714 76,40% 93,10%
65.715 68.951 74,10% 92,80%
68.952 72.192 71,90% 92,10%
72.193 75.430 69,40% 91,60%
75.431 78.669 67,10% 91,10%
78.670 81.909 64,90% 90,40%
81.910 85.146 62,50% 89,80%
85.147 88.388 60,30% 89,40%
88.389 91.626 57,80% 89,10%
91.627 94.863 55,50% 88,40%
94.864 98.102 53,30% 88,00%
98.103 101.405 50,90% 87,50%
101.406 104.723 48,80% 86,80%
104.724 108.039 46,70% 86,30%
108.040 111.356 44,60% 85,90%
111.357 114.671 42,40% 85,60%
114.672 117.989 40,50% 84,90%
117.990 121.307 38,60% 84,30%
121.308 124.625 36,70% 83,90%
124.626 127.938 34,70% 83,30%
127.939 131.255 33,30% 82,90%
131.256 134.574 33,30% 82,20%
134.575 137.889 33,30% 81,60%
137.890 141.206 33,30% 80,60%
141.207 144.522 33,30% 80,30%
144.523 147.840 33,30% 79,50%
147.841 151.160 33,30% 78,60%
151.161 154.474 33,30% 78,00%
154.475 157.791 33,30% 77,10%
157.792 161.106 33,30% 76,60%
161.107 164.425 33,30% 75,80%
164.426 167.743 33,30% 75,10%
167.744 171.059 33,30% 74,40%
171.060 174.376 33,30% 73,40%
174.377 177.689 33,30% 72,90%
177.690 181.009 33,30% 72,20%
181.010 184.324 33,30% 71,40%
184.325 187.642 33,30% 70,70%
187.643 190.960 33,30% 70,10%
190.961 194.275 33,30% 69,30%
194.276 197.593 33,30% 68,50%
197.594 200.908 33,30% 68,00%
200.909 en hoger 33,30% 67,10%

 

 

Registratie en GGD

Natuurlijk zijn wij een geregistreerd kinderdagverblijf.
Wij staan geregistreerd bij het Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen onder nummer 147982510
Op deze landelijke Registratie site zijn ook onze Inspectierapporten van de GGD in te zien.

Het registratienummer is ook het nummer wat ouders aan de belastingdienst moeten opgeven. De belastingdienst controleert hiermee of de kinderopvangorganisatie geregistreerd is en of ouders wat dit betreft dus in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.

Vragen

Waarom sturen jullie geen informatie op?

Waarom sturen jullie geen informatie op?

Wanneer ik bel of mail met de vraag of jullie informatie op willen sturen doen jullie dit niet.
Wij willen graag dat ouders bewust voor ons kinderdagverblijf kiezen, voor de manier zoals wij werken. De keuze moet weloverwogen zijn gemaakt en bij voorkeur niet omdat wij toevallig in de buurt zitten.

Om een dergelijke keuze te kunnen maken moet je volgens ons ter plaatse, tijdens de openingstijden, gaan kijken. Dan zie je hoe het er aan toe gaat, wie de leidsters zijn, hoe zij op de kinderen reageren en hoe de kinderen op hen reageren, kun je vragen stellen en krijg je alle informatie.

Samen met je eerste gevoel heb je dan een redelijk beeld waarvan uit je kunt zeggen "dit voelt goed (of niet), hier wil ik mijn kind wel plaatsen". Daar kan geen folder / informatieboekje tegenop, maar natuurlijk krijg je die tijdens het bezoek nog wel. Net zoals een inschrijfformulier welke je thuis op je gemak kunt invullen om het dan weer bij ons in te leveren.

Is er een minimaal aantal dagdelen dat een kind moet komen?

Is er een minimaal aantal dagdelen dat een kind moet komen?

Ik heb maar opvang nodig voor één dag. Nu wordt mij vertelt dat dit bij Pantomime niet kan? Waarom niet?

Onze ervaring is dat het voor een kind wat minder dan drie dagdelen bij ons komt, het moeilijker kan zijn om te wennen. Maar dit geldt niet alleen voor het kind, dit geldt ook voor de ouders en ons.

Wij moeten kunnen herkennen waar een kind behoefte aan heeft; Wil een kind aandacht, heeft het kind honger, heeft een kind pijn en ga zo maar door.
Baby's maken hun behoeftes vooral kenbaar door het maken van gebaren, geluid of huilen. Maar niet ieder huiltje is hetzelfde en niet ieder huiltje betekent dat hij honger heeft.
Hoe vaker wij een kind meemaken hoe sneller wij dit kunnen herkennen en hoe beter wij hierop in kunnen spelen. Dan kunnen we een kind die aandacht en verzorging geven die het nodig heeft. Zoals we al hebben gezegd; voor ons zijn niet alle kinderen gelijk. Dus zo ook hun behoeftes niet.

Het is dus belangrijk dat kinderen weten dat ze met hun behoeftes bij ons terecht kunnen en dat ze weten dat wij ze begrijpen. Hierdoor voelen kinderen zich ook serieus genomen door ons, ze krijgen dan ook een veilig gevoel. En dat veilige gevoel is nu net iets wat kinderen nodig hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen!

Daarom is er bij Pantomime een minimale afname van drie dagdelen.

Ingeschreven en wat nu?

Ingeschreven en wat nu?

Hoe gaat het nu verder wanneer ik me heb ingeschreven?

Binnen 14 dagen nadat wij het inschrijfformulier hebben ontvangen krijg je van ons hiervan een bevestiging. Wanneer het bekend is staat hier ook al meteen bij vermeld of de dagen die je hebt aangevraagd vrij zijn en per wanneer. In ieder geval ontvang je een maand na inschrijving een overzicht van wanneer en op welke dagen je kind kan worden opgevangen, een zogenaamd plaatsingsaanbod. Wanneer je hiermee akkoord gaat ontvangen wij graag 1 ondertekend exemplaar hiervan terug.

Wanneer je kind geboren is nemen we nog een keer contact op voor het maken van een afspraak. Tijdens dit gesprek wat ongeveer een maand voor de uiteindelijke plaatsing begint zal plaatsvinden, krijg je meer specifieke informatie over de gang van zaken en kun je ons al wat meer over je kind vertellen. Je krijgt dan nog wat verdere informatie en een plaatsingscontract mee en worden de eventuele wendagen/tijden besproken en afgesproken.

Moet ik ook betalen als mijn kind niet komt?

Moet ik ook betalen als mijn kind niet komt?

Moet ik ook betalen voor de dagen dat mijn kind niet komt, zoals bijvoorbeeld een dagje vrij of als wij met vakantie gaan?

Ja, bij een 52 weken contract moeten ook deze dagen worden doorbetaald. De prijs die wij berekenen is gebaseerd op een bepaalde bezetting van kinderen, kosten van bijbehorend personeel en vaste lasten.

Wanneer een kind niet komt doordat ouders een dagje vrij hebben of met vakantie gaan, blijft de vaste plaats wel voor het kind gereserveerd. Ook de vaste lasten blijven doorgaan. Ook de dagen dat wij gesloten worden doorberekend in het 52 weken tarief. Alternatieven hiervoor zijn het sluitingstarief of het 40 weken, hiervan is wel de uurprijs hoger.

Mijn kind is ziek, wat nu?

Mijn kind is ziek, wat nu?

Als mijn kind ziek is kan het dan toch komen?

De stelregel is dat een ziek kind het kinderdagverblijf niet mag bezoeken. Dit in het belang van het kind, een ziek kind voelt zich het fijnste bij zijn ouders! Daarnaast wordt ook gekeken naar zelfbesmetting/ontstekingsgevaar voor het kind maar ook naar het besmettingsgevaar van de andere kinderen en onszelf en naar de aandachtsverdeling van de andere kinderen.

Wij zijn van mening dat een kind met een afwijkende lichaamstemperatuur niet ziek hoeft te zijn of zich zo te voelen, maar dat een kind met een normale temperatuur wel degelijk ziek kan zijn of zich zo kan voelen.

Wanneer wordt een kind dan als "ziek" gezien?

Wanneer het kind duidelijk niet lekker in zijn vel zit, erg hangerig en huilerig is en/of klaagt over pijn.
Als een kind meerdere malen spuugt, braakt of diarree heeft, waardoor het extra verzorging en aandacht nodig heeft die wij (op dat moment) niet kunnen bieden.
Bij een enkele (besmettelijke) kinderziekte. Dit om evt. uitbreiding van de ziekte tegen te gaan en het voorkomen van ontstekingen aan bv open blaasjes van het kind.

Waarom geven jullie geen koortsverlagende middelen?

Waarom geven jullie geen koortsverlagende middelen?

Waarom geven jullie geen paracetamol aan mijn kind?

Indien je een kind bijvoorbeeld paracetamol geeft voor aankomst bij Pantomime kunnen wij ons geen duidelijk beeld van de klachten vormen die het kind heeft. Immers het “medicijn” onderdrukt de klachten zoals pijn en een eventuele ontsteking en de koorts. Hierdoor kunnen wij het verloop van de ziekte ook niet in de gaten houden.

Daarnaast is er het volgende risico. Als het “medicijn” is uitgewerkt kan er in een zeer korte periode een temperatuurverhoging optreden. Dit kan koortsstuipen en warmtestuwing tot gevolg hebben, met alle gevaren die hierbij horen.

Koorts is ook iets wat bij de ontwikkeling van een kind hoort. Koorts is vaak een nuttig iets, het zorgt er voor dat het lichaam zich sneller kan herstellen. Door de hoge temperatuur kunnen aangetaste cellen en weefsel sneller herstellen en kunnen de cellen van het immuunsysteem sneller worden aangevoerd.
Wanneer de koorts direct wordt onderdrukt met bv paracetamol geef je een kind geen gelegenheid om op eigen kracht te herstellen. Hierdoor kunnen zelfs chronische klachten ontstaan.

Onderzoek heeft aangetoond dat paracetamol gebruik tijdens het eerste levensjaar allergische klachten zoals astma zelfs kan verergeren.

Daarom worden er op ons kinderdagverblijf geen pijnstillende of koortsverlagende middelen toegediend aan de kinderen, ook niet op verzoek van de ouders. Wij waarderen het ook niet als kinderen gebracht worden terwijl zij deze al hebben gehad.

Wat is de opzegtermijn?

Wat is de opzegtermijn?

Als ik wil opzeggen hoelang van te voren moet ik dat dan doen en hoe?

De opzegtermijn bedraagt 1 maand. Dit betekent dat als je bijvoorbeeld per 12 april wil opzeggen (dus dit is de laatste dag dat je kind komt) je dit zeker voor 12 maart dient door te geven.
Het doorgeven kan per mail of per brief, de opzegtermijn loopt vanaf de datum waarop wij de opzegging ontvangen (alleen werkdagen).
Dit geldt voor de gehele plaatsing maar ook voor een gedeelte hiervan.

 

Zijn kinderen gevoelig voor het Coronavirus, kunnen zij het wel krijgen?

Zijn kinderen gevoelig voor het Coronavirus, kunnen zij het wel krijgen?

Kunnen kinderen het Coronavirus wel krijgen?

Uit de verzamelde informatie van andere landen blijkt dat kinderen wel geinfecteerd kunnen worden. Kinderen hebben er over het algemeen wel veel minder last van dan volwassenen.
Het is ook minder vaak nodig dat zij in het ziekenhuis terechtkomen en nog minder dat ze naar de IC moeten.

 

Hoe kan ik zien dat mijn kind Corona heeft?

Hoe kan ik zien dat mijn kind Corona heeft?

 Welke symptomen komen bij kinderen het meest voor?

Vaak hebben kinderen geen symptomen en merk je er niets van dat ze besmet zijn met het Coronavirus.
Hebben ze wel symptomen dan is dat meestal hoesten en koorts. Daarnaast komt het ook voor dat ze last hebben van neusverkouden, vermoeidheid en buikklachten (diarree).
Het is dus moeilijk te merken of je kind besmet is met het Coronavirus of gewoon verkouden is of griep heeft.

 

Kan mijn kind ook anderen besmetten?

Kan mijn kind ook anderen besmetten?

 Kunnen kinderen het virus ook overdragen aan andere kinderen of volwassenen?

Op dit moment is daar nog te weing over bekend om dit met zekerheid te zeggen. Het lijkt er op dat kinderen maar een hele kleine rol spelen in het overbrengen van het Corona virus ondanks dat zij wel net zo veel virusdeeltjes bij zich dragen als een volwassenen.
Omdat het nog niet uitgesloten is dat kinderen het ook over kunen brengen gelden er voor hen ook regels of ze wel of niet naar ons kinderdagverblijf mogen komen. Deze regels die wij hierin volgen zijn vastgelegd door het RIVM.



Algemene Voorwaarden

 

Klik hier om de algemen voorwaarden te bekijken

 

 

Algemene voorwaarden voor Kinderopvang Dagopvang en Buitenschoolse opvang

ARTIKEL 1 - Definities 4,5
ARTIKEL 2 - Toepasselijkheid 6
ARTIKEL 3 - Informatie verstrekking 6
ARTIKEL 4 - Aanmelding 6,7
ARTIKEL 5 - Aanbod 7,8
ARTIKEL 6 - De Overeenkomst 8,9
ARTIKEL 7 - Annulering 9
ARTIKEL 8 - Plaatsingsgesprek 9,10
ARTIKEL 9 - Duur en verlenging van de Overeenkomst
ARTIKEL 10 - Einde van de Overeenkomst 11,12
ARTIKEL 11 - Toegankelijkheid 12,13
ARTIKEL 12 - Wederzijds verplichtingen 13
ARTIKEL 13 - Verplichtingen van de Ondernemer 14
ARTIKEL 14 - Verplichtingen van de Ouder 14,15
ARTIKEL 15 - Wijziging van de Overeenkomst 15
ARTIKEL 16 - De prijs en wijziging van de prijs 15, 16
ARTIKEL 17 - De betaling / Niet – tijdige betaling
ARTIKEL 18 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
ARTIKEL 19 - Klachtenprocedure
ARTIKEL 20 - Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling voor kinderopvang
ARTIKEL 21 - Aanvullingen
ARTIKEL 22 - Wijziging van deze voorwaarden

BIJLAGE 1 - Nadere regeling van de verplichtingen
van de ondernemer

ARTIKEL 1 - Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:


Aanvangsdatum: De overeengekomen datum waarop de Kinderopvang aanvangt.

Annuleren: Het geheel of gedeeltelijk niet door laten gaan van kinderopvang die nog niet begonnen is of het verzetten van de aanvangsdatum (hierbij horen annuleringskosten).

Buitenschoolse opvang: Kinderopvang verzorgd door een kindercentrum voor kinderen in de leeftijd dat ze naar het basisonderwijs kunnen gaan, waarbij opvang wordt geboden voor of na de dagelijkse schooltijd, evenals gedurende vrije dagen of middagen en in de schoolvakanties.

Dagopvang: Kinderopvang verzorgd door een kindercentrum voor kinderen tot de leeftijd waarop zij het basisonderwijs volgen.

Geschillencommissie: De geschillencommissie kinderopvang.

Ingangsdatum: De datum waarop de overeenkomst is aangegaan.

Kindercentrum: Een voorziening waar kinderopvang plaatsvindt (anders dan gastouderopvang).

Kinderopvang:  Het bedrijfsmatig of anders dan om niet verzorgen, opvoeden en bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen tot de eerste dag van de maand waarop het voortgezet onderwijs voor de kinderen begint.

Ondernemer: Natuurlijke of rechtspersoon die een kindercentrum exploiteert.

Opzeggen: Het stoppen van kinderopvang die al plaats vindt (hiervoor geldt een opzegtermijn).

Ouder: De bloed- of aanverwant in opgaande lijn of pleegouder van het kind op wie de kinderopvang betrekking heeft.

Oudercommissie: Advies- en overlegorgaan ingesteld door de ondernemer, bestaande uit een vertegenwoordiging van ouders wiens kinderen in het kindercentrum worden opgevangen.

Overeenkomst: De overeenkomst van de kinderopvang tussen de ouder en de ondernemer.

Partijen: De ondernemer en de ouder.

Schriftelijk: Onder schriftelijk wordt ook ‘elektronisch’ verstaan.


ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid

1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van de Overeenkomst.
2. De Overeenkomst wordt gesloten tussen de Ondernemer en de Ouder.

ARTIKEL 3 – Informatie verstrekking

1. Indien een Ouder interesse heeft in de mogelijke plaatsing van zijn kind in een Kindercentrum, verstrekt de Ondernemer de Ouder een informatiepakket, waarin de Ondernemer een omschrijving van de dienstverlening in het Kindercentrum verstrekt, die voldoende gedetailleerd is om de Ouder bij zijn oriëntatie op de markt in staat te stellen een nadere keus te maken tussen verschillende Kindercentra.
2. Het informatiepakket wordt Schriftelijk verstrekt en bevat ten minste de elementen genoemd in bijlage 1 bij deze Algemene Voorwaarden, dan wel een verwijzing naar de plaats waar de stukken ter inzage liggen.
3. Na kennisname van het informatiepakket heeft de Ouder de mogelijkheid zich aan te melden bij de Ondernemer als geïnteresseerde voor Kinderopvang.

ARTIKEL 4 – Aanmelding

1. De Ouder meldt zich via een inschrijfformulier aan bij de Ondernemer als geïnteresseerde voor Dagopvang of Buitenschoolse opvang voor zijn kind(eren) voor een bepaalde tijdsduur.
2. Op het inschrijfformulier geeft de Ouder aan of hij ermee instemt dat het in artikel 5 bedoelde aanbod en/of de Algemene Voorwaarden eventueel elektronisch aan hem worden verstrekt.
3. De Ondernemer bevestigt Schriftelijk de ontvangst van de aanmelding.
4. Op de aanmelding zijn de inschrijfvoorwaarden ` van de Ondernemer van toepassing.
5. De aanmelding verplicht noch de Ouder noch de Ondernemer tot het aangaan van een Overeenkomst. De aanmelding moet slechts worden gezien als het verzoek van de Ouder aan de Ondernemer om een aanbod te doen met betrekking tot een overeenkomst tot het verlenen van Kinderopvang.
6. Na ontvangst van de aanmelding kan de Ondernemer de Ouder direct een aanbod doen. Het is ook mogelijk dat de Ondernemer de Ouder op een wachtlijst plaatst.
7. Bij plaatsing op een wachtlijst stelt de Ondernemer de Ouder hiervan Schriftelijk in kennis. Zodra een Ouder in verband met zijn rang op de wachtlijst daarvoor in aanmerking komt, zal de Ondernemer de Ouder alsnog een aanbod als bedoeld in artikel 5 doen.

ARTIKEL 5 – Aanbod

1. Naar aanleiding van de aanmelding kan de Ondernemer de Ouder een aanbod doen.
2. Het aanbod bevat gegevens over de Ondernemer, een omschrijving van zijn dienstverlening,
alle elementen genoemd in bijlage 1 bij de Algemene Voorwaarden, dan wel een verwijzing naar de plaats waar de stukken ter inzage liggen, alsmede:

- de ( vermoedelijke ) naam en ( vermoedelijke ) geboortedatum van het kind;
- de beschikbare Aanvangsdatum;
- de beschikbare opvangsoort en de beschikbare locatie;
- de aangeboden handelingen op het gebied van de individuele gezondheidszorg, mits de Ouder daarom bij aanmelding heeft verzocht en de Ondernemer beschikt over de mogelijkheden daartoe;
- de prijs behorende bij het aanbod;
- de wijze van betaling en eventuele meerkosten van afwijkende betalingswijzen;
- de annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten;
- de looptijd van de Overeenkomst;
- de geldende opzegtermijnen;
- de reactietermijn met betrekking tot het aanbod;
- een verwijzing naar de toepasselijkheid van deze Algemene Voorwaarden;
- een dagtekening.

3. Het aanbod vindt Schriftelijk plaats en gaat vergezeld van de Algemene Voorwaarden.
4. Het aanbod, voor aanvaarding waarvan de Ondernemer de Ouder een redelijk termijn stelt, is gedurende de reactietermijn onherroepelijk. Indien de reactietermijn is verstreken vervalt het aanbod.

ARTIKEL 6 – De Overeenkomst

1. De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de Ouder van het door de Ondernemer gedane aanbod.
2. De Ouder aanvaardt het aanbod Schriftelijk. De datum waarop de aanvaarding door de Ondernemer is ontvangen, is de Ingangsdatum van de Overeenkomst.
3. De ondernemer bevestigt de ontvangst van de aanvaarding Schriftelijk.
4. Binnen het kader van de overeenkomst komt de ondernemer de vrijheid toe de Kinderopvang naar eigen inzicht in te vullen.

ARTIKEL 7 – Annulering

1. De Ouder heeft het recht de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk te annuleren vanaf de Ingangsdatum tot de Aanvangsdatum.
2. De Ouder is voor annulering kosten verschuldigd.
3. De hoogte van de annuleringskosten bedraagt nooit meer dan de verschuldigde betaling over de voor de Ouder geldende opzegtermijn als bedoeld in artikel 10 lid 4 sub a.

ARTIKEL 8 – Plaatsingsgesprek

1. De Ondernemer nodigt de Ouder tijdig voor de Aanvangsdatum uit voor een gesprek.
2. In dit gesprek komt het volgende aan de orde:
a. De voor de Kinderopvang benodigde specifieke gegevens van de Ouder en zijn kind; waaronder de benodigde Burger Service Nummer(s).
b. De aanvang en duur van de wenperiode;
c. De algemene of tijdelijke aandachtspunten en bijzonderheden voor de specifieke opvang van het kind (dagritme, voeding, ziekte, medicatie, ontwikkeling en dergelijke);
d. De individuele wensen van de Ouder en dat daarmee rekening gehouden
wordt voor zover dit redelijk mogelijk is;
e. De wijze van communicatie;
f. Het maken van uitstapjes;
g. Het maken van foto’s en/of video’s van het kind;
h. De wettelijke aansprakelijkheid van de Ouder voor schade veroorzaakt door zijn kind. En daarnaast, in geval van Buitenschoolse opvang:
i. De elementen genoemd in bijlage 1 bij deze Algemene Voorwaarden, onder 5 sub h.
3. De Ondernemer bevestigt de tijdens het plaatsingsgesprek gemaakte afspraken Schriftelijk aan de Ouder.

ARTIKEL 9 – Duur en verlenging van de Overeenkomst

1. De Overeenkomst wordt aangegaan voor de maximale termijn van het overeengekomen type Kinderopvang.
2. De maximale termijn voor Dagopvang duurt tot de leeftijd waarop het kind basisonderwijs volgt.
3. De maximale termijn voor Buitenschoolse opvang duurt van de leeftijd dat het kind basisonderwijs kan volgen, tot de dag waarop het voortgezet onderwijs voor het kind begint.
4. In afwijking van het bepaalde in lid 1 kunnen Partijen een kortere duur overeenkomen van maximaal één jaar.
5. Na afloop van de Overeenkomst die conform lid 4 is aangegaan voor een kortere duur dan de maximale termijn, kunnen Partijen de Overeenkomst verlengen. Verlenging vindt niet stilzwijgend plaats.
6. Een verlenging van de Overeenkomst wordt Schriftelijk overeengekomen.

ARTIKEL 10 – Einde van de overeenkomst

1. De Overeenkomst eindigt van rechtswege door het verstrijken van de in de Overeenkomst opgenomen termijn.
2. Daarnaast eindigt de Overeenkomst door (tussentijdse) opzegging door één van partijen.
3. De Ondernemer is slechts bevoegd de Overeenkomst op te zeggen op grond van een zwaarwegende reden. Als zwaarwegende redenen worden in ieder geval aangemerkt:
a. De situatie dat de Ouder gedurende één maand in verzuim is ten aanzien van zijn betalingsverplichting;
b. Voortduring van situaties als genoemd in artikel 11 lid 2 sub a en c;
c. De situatie genoemd in artikel 11 lid 2 sub b;
d. De omstandigheid dat de Ondernemer vanwege een niet aan hem toerekenbare oorzaak langdurig of blijvend niet meer in staat is de Overeenkomst uit te voeren;
e. Een bedrijfseconomische noodzaak die de continuïteit van de locatie waar het kind is geplaatst in gevaar brengt.
4. Opzegging vindt plaats door middel van een aan de andere Partij gerichte gemotiveerde Schriftelijke verklaring en
a. met inachtneming van een opzegtermijn van één maand, in geval van opzegging door de Ouder;
b. met inachtneming van een redelijke termijn, welke minimaal één maand bedraagt, in geval van opzegging door de Ondernemer;
c. met onmiddellijke ingang in geval van opzegging door de Ondernemer op grond van artikel 10 lid 3 onder a.
5. Gedurende de opzegtermijn duurt de betalingsverplichting van de Ouder voort.

De opzegtermijn gaat in op de datum waarop de Ouder of de Ondernemer de verklaring van opzegging heeft ontvangen. De verklaring wordt geacht te zijn ontvangen op de datum van het poststempel op de enveloppe van de opzeggingsbrief, op de datum van de e-mail waarmee de verklaring is verstuurd of op de datum waarop de elektronische verklaring is verstuurd, tenzij in de verklaring een latere datum is genoemd.
6. Anders dan door het verstrijken van de overeengekomen termijn en anders dan door opzegging, eindigt de Overeenkomst met onmiddellijke ingang in geval van overlijden van het kind.

ARTIKEL 11- Toegankelijkheid

1. De locatie waar het kind is geplaatst, is in beginsel toegankelijk voor het kind zolang hierover overeenstemming bestaat tussen Ondernemer en Ouder.
2. De Ondernemer heeft het recht het kind en/of de Ouder de toegang tot de locatie te weigeren voor de duur van de periode dat een normale opvang van het kind redelijkerwijs niet van de Ondernemer mag worden verwacht en het kind niet op de gebruikelijke wijze kan worden opgevangen. Bijvoorbeeld omdat:
a. Het kind door ziekte of anderszins extra verzorgingsbehoeftig is;
b. Het kind en/of de Ouder een risico of bedreiging vormt voor de geestelijke en/of lichamelijke gezondheid of veiligheid van anderen, na te zijn gewaarschuwd, tenzij een waarschuwing redelijkerwijs niet van de Ondernemer mag worden verwacht;
c. De opvang van het kind een normale opvang van de andere kinderen onevenredig verzwaart of belemmert.
3. Ingeval de Ondernemer het kind en/of de Ouder de
toegang tot de locatie weigert, treedt de Ondernemer met de Ouder in overleg om te zoeken naar een voor alle Partijen acceptabele oplossing voor de situatie.
4. Indien de Ouder het niet eens is met de beslissing van artikel 11 lid 2 om toegang te weigeren en het overleg met de Ondernemer niet tot een oplossing heeft geleid, kan hij deze beslissing aan de Geschillencommissie voorleggen met het verzoek het geschil volgens de verkorte procedure als bedoeld in het Reglement van de geschillencommissie Kinderopvang te behandelen.
5. Tijdens de verkorte procedure mag de Ondernemer de plaats niet opzeggen.

ARTIKEL 12 – Wederzijdse verplichtingen

1. Partijen dragen samen zorg voor een adequate informatie-uitwisseling over het kind.
2. Partijen dragen de verantwoordelijkheid voor het kind op de volgende wijze aan elkaar over:
a. Bij Dagopvang: de Ouder is bij het brengen verantwoordelijk voor het kind en de Ondernemer bij het ophalen, tot het moment dat partijen er redelijkerwijs van uit mogen gaan dat de overdracht van verantwoordelijkheid daadwerkelijk heeft plaats gevonden.
b. Bij Buitenschoolse opvang: de wijze waarop het kind naar de Buitenschoolse opvang komt en deze verlaat, bepaalt de overgang van verantwoordelijkheid voor het kind. Partijen maken hierover Schriftelijk afspraken.

ARTIKEL 13 – Verplichtingen van de Ondernemer

1. De Ondernemer is op grond van de Overeenkomst gehouden om Kinderopvang te leveren onder de overeengekomen voorwaarden.
2. De ondernemer staat er voor in dat:
a. De Kinderopvang die onder zijn verantwoordelijkheid plaatsvindt:
- overeenstemt met de geldende wet- en regelgeving;
- verricht wordt overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en met
gebruikmaking van deugdelijk materiaal;
b. Een Kindercentrum dat onder zijn verantwoordelijkheid valt, geschikt is voor een verantwoorde opvang van kinderen, zowel wat betreft personele als materiële voorzieningen. Een nadere regeling van de wijze waarop de Ondernemer voldoet aan zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 1 is vastgelegd in bijlage 1. Deze bijlage maakt integraal onderdeel uit van deze Algemene Voorwaarden.
3. De Ondernemer houdt rekening met de individuele wensen van de Ouder voor zover dit redelijkerwijs mogelijk is.

ARTIKEL 14 – Verplichtingen van de Ouder

1. De Ouder meldt bijzonderheden van medische aard of in de ontwikkeling van het kind reeds bij de aanmelding.
2. De Ouder draagt zorg dat de Ondernemer beschikt over alle gegevens die van belang zijn voor de bereikbaarheid van de Ouder.
3. De Ouder houdt zich aan de regels die binnen het Kindercentrum gelden.
4. De Ouder onthoudt zich van enige gedraging die de uitvoering van de Overeenkomst van de zijde van de Ondernemer verzwaart en draagt zorg dat zijn kind zich hiervan ook onthoudt.
5. De Ouder brengt en haalt het kind op tijd en draagt zorg voor de nakoming van deze verplichting door anderen die het kind namens hem brengen en halen.
6. De Ondernemer legt de bevoegdheid van anderen dan de Ouders om het kind van de Kinderopvang te halen schriftelijk vast indien de Ouder daarom verzoekt.
7. De Ouder betaalt de Ondernemer conform de daarover gemaakte afspraken en binnen de betalingstermijn, althans draagt hiervoor de verantwoordelijkheid.

ARTIKEL 15 – Wijzigingen van de Overeenkomst

1. De Ondernemer heeft het recht om de Overeenkomst eenzijdig te wijzigen op grond van zwaarwegende redenen. Zwaarwegende redenen zijn in ieder geval wijziging van wet- en regelgeving dan wel bedrijfseconomische omstandigheden die de continuïteit van de locatie waar het kind is geplaatst in gevaar brengen.
2. Wijzigingen van de Overeenkomst kondigt de ondernemer tijdig van te voren aan, met een termijn die minimaal één maand bedraagt.
3. In het geval dat de wijziging van de Overeenkomst leidt tot een wezenlijke wijziging van de te verlenen Kinderopvang, dan heeft de Ouder de bevoegdheid om de Overeenkomst te ontbinden met ingang van de dag waarop de wijziging in werking treedt.

ARTIKEL 16 – De prijs en wijziging van de prijs

1. De prijs die de Ouder voor de Kinderopvang moet betalen wordt vooraf overeengekomen.

2. De Ondernemer is bevoegd om de overeengekomen prijs na drie maanden na de Ingangsdatum aan te passen, waaronder te verhogen. De Ondernemer kondigt een dergelijke prijswijzigingen van te voren aan. De prijswijziging gaat niet eerder in dan één kalendermaand, vermeerderd met één week na de aankondiging.

ARTIKEL 17 – De betaling / Niet-tijdige betaling

1. De Ouder betaalt op basis van een Schriftelijke factuur en uiterlijk op de factuur vermelde betalingsdatum. Een eventueel beroep op een gestelde borg staat gelijk aan een betaling. De factuur wordt kosteloos verstrekt.
2. Indien een Ouder betaalt aan een door de Ondernemer aangewezen derde geldt dit voor de Ouder als bevrijdende betaling. De aanwijzing door de Ouder van een derde die voor het doen van betalingen dient zorg te dragen, staat niet aan de aansprakelijkheid van de Ouder voor
(tijdige) betaling in de weg. Een eventuele betaling door een derde voor de Ouder geldt wel als een bevrijdende betaling door die Ouder.
3. Bij gebreke van volledige en tijdige betaling is de Ouder van rechtswege in verzuim.
4. De Ondernemer zendt na het verstrijken van de betalingsdatum een Schriftelijke betalingsherinnering en geeft de Ouder de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van deze betalingsherinnering alsnog te betalen. Verder waarschuwt de Ondernemer de Ouder in deze betalingsherinnering voor de opzeggingsbevoegdheid van de Ondernemer op grond van 10 lid 3 sub a. Deze betalingsherinnering moet minimaal 14 dagen vóór de datum waarop die bevoegdheid ontstaat zijn verzonden.
5. Als na het verstrijken van de termijn genoemd in de betalingsherinnering nog steeds niet is betaald, brengt de ondernemer rente in rekening vanaf het verstrijken van de in de factuur genoemde uiterste betalingsdatum. Deze rente is gelijk aan de wettelijke rente.
6. Door de Ondernemer gemaakte buitengerechtelijke kosten om betaling van een schuld van de Ouder af te dwingen, kunnen aan de Ouder in rekening worden gebracht. De hoogte van de buitengerechtelijke incassokosten is onderworpen aan wettelijke grenzen.
7. Een gedane betaling strekt in de eerste plaats ter voldoening van de verschuldigde kosten en rente en vervolgens ter voldoening van de oudst openstaande schulden.

ARTIKEL 18 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

1. Nederlands recht is van toepassing op de Overeenkomst.
2. De bevoegde Nederlandse rechter is bevoegd te oordelen over de Overeenkomst, niet tegenstaande de bevoegdheid van de Geschillencommissie, zoals bedoeld in artikel 20 om van een in dat artikel genoemd geschil kennis te nemen.

ARTIKEL 19 – Klachtenprocedure

1. Klachten over de uitvoering van de Overeenkomst moeten Schriftelijk, volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij de Ondernemer. De Ouder moet de klacht indienen binnen bekwame tijd nadat hij het gebrek in prestatie heeft ontdekt of redelijkerwijze had behoren te ontdekken, waarbij een klacht binnen een termijn van twee maanden na ontdekking tijdig is.
2. De Ondernemer behandelt de klacht overeenkomstig haar interne klachtenprocedure. Bij het opstellen of wijzigen van deze procedure heeft de Oudercommissie adviesrecht conform het bepaalde in de Wet Kinderopvang.
3. Indien de klacht niet in der minne kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling van artikel 20.

ARTIKEL 20 – Geschillenregeling en de wettelijke klachtenregeling voor Kinderopvang

1. Geschillen tussen Ouder en Ondernemer over de totstandkoming of de uitvoering van de Overeenkomst kunnen zowel door de Ouder als door de Ondernemer aanhangig worden gemaakt bij de Geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen, Bordewijklaan 46, Postbus 90 600, 2509 LP Den Haag, (www.degeschillencommissie.nl).
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de Ouder zijn klacht eerst bij de Ondernemer heeft ingediend.
3. Leidt de klacht niet tot een oplossing dan moet het geschil binnen 12 maanden na de datum waarop de Ouder de klacht bij de Ondernemer indiende, schriftelijk of in een andere door de Geschillencommissie te bepalen vorm bij deze commissie aanhangig worden gemaakt.
4. Wanneer de Ouder een geschil aanhangig maakt bij de Geschillencommissie, is de Ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de Ondernemer een geschil aanhangig wil maken bij de Geschillencommissie, moet hij de Ouder Schriftelijk vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te kondigen dat hij zich na het verstrijken van voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig te maken.
5. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende reglement. Het reglement van de Geschillencommissie is beschikbaar via www.degeschillencommissie.nl en wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van een geschil is een vergoeding verschuldigd. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies.
6. Uitsluitend de rechter dan wel de hierboven genoemde Geschillencommissie is bevoegd van geschillen kennis te nemen.

ARTIKEL 21 – Aanvullingen

Individuele aanvullingen dan wel uitbreidingen van deze Algemene Voorwaarden, moeten Schriftelijk tussen de Ondernemer en de Ouder overeengekomen worden.
ARTIKEL 22 – Wijziging van deze voorwaarden

1 Deze Algemene Voorwaarden zijn opgesteld door Brancheorganisatie Kinderopvang. Brancheorganisatie Kinderopvang kan haar algemene Voorwaarden voor kinderopvang wijzigen en herzien.
2 De Ondernemer is gerechtigd om de Overeenkomst
in die zin eenzijdig te wijzigen, dat daarop de meest recente versie van de door de Brancheorganisatie Algemene Voorwaarden Kinderopvang van toepassing worden verklaard. De Ouder verklaart zich door aanvaarding van deze Algemene Voorwaarden met een dergelijke wijziging akkoord. De Ondernemer informeert de Ouder Schriftelijk
3 over een wijziging van de Algemene Voorwaarden.
4 De wijzigingen treden 1 maand en één week na deze kennisgeving, of op een latere datum als dit in de kennisgeving vermeld is, in werking, tenzij een afwijkende wettelijke termijn is vereist, die dan wordt toegepast.
5 In het geval dat de wijziging van de Algemene Voorwaarden leidt tot een wezenlijke wijziging van de Overeenkomst dan heeft de Ouder de bevoegdheid om tot de dag waarop de wijzigingen in werking treden de Overeenkomst op te zeggen tegen de dag waarop de wijziging in werking treedt.

Bijlage 1

Nadere regeling van de verplichtingen van de ondernemer uit artikel 13 van de Algemene Voorwaarden voor Kinderopvang – Dagopvang en Buitenschoolse opvang 2016.

De Ondernemer voldoet aan zijn verplichtingen genoemd in artikel 13 lid 2 door er onder meer voor zorg te dragen dat de onderneming beschikt over:
1. Een pedagogisch beleidsplan dat de kenmerkende wijze van omgang met kinderen en hun ouders omschrijft;
2. Reglementen/stukken die het beleid weergeven met betrekking tot hygiëne, veiligheid, kindermishandeling, medisch handelen, ziekte en privacy;
3. Een reglement dat het functioneren van de Oudercommissie regelt;
4. Een reglement dat de klachtenprocedure regelt;
5. Een overzicht van, dan wel informatie over, de volgende elementen van de kinderopvang:
a. soort opvang, mogelijkheden voor flexibele opvang en eventuele extra diensten;
b. informatie aangaande de groep, de getalsverhouding tussen groepsleiding en het aantal kinderen per leeftijdscategorie, en de beschikbare ruimte;
c. informatie-uitwisseling, vorm en frequentie, waaronder het aantal oudergesprekken dat in principe per jaar plaatsvindt;
d. de te verstrekken voeding;
e. mogelijkheden voor het maken van specifieke afspraken over ontwikkeling, verzorging en voeding;
f. openingstijden en -dagen en eventueel verplichte minimumafname;
g. de tijden waarop de kinderen worden ontvangen en de opvang verlaten;
h. in geval van Buitenschoolse opvang:
• de mogelijkheden tot het deelnemen aan externe activiteiten, bijvoorbeeld op het gebied van sport of muziek.
• de mogelijkheden voor overbrugging van de afstand tussen school en Kindercentrum of school en externe activiteit, zoals de wijze van vervoer, al dan niet onder begeleiding.
• de mogelijkheden voor overbrugging van de afstand tussen Kindercentrum en thuis, of externe activiteit en thuis, zoals het al dan niet zelfstandig naar huis gaan.
• de opvang tijdens vakantiedagen en extra vrije dagen van de school.
i. de plaatsingsprocedure;
j. de aard en omvang van de wenperiode;
k. een eventueel reglement waarin de huisregels van het Kindercentrum zijn vastgelegd;
l. de geldende prijs;
m. de wijze van betaling en eventuele meerkosten bij afwijkende betalingswijzen;
n. de annuleringsvoorwaarden, waaronder de annuleringskosten;
o. de inschrijfvoorwaarden, waaronder de inschrijfkosten;
p. de geldende opzegtermijnen.

 

Copyright © 2021.